Jak zorganizować konkurs na Instagramie

Jak robić konkursy na Instagramie, żeby były zgodne z regulaminem, a przy okazji skuteczne? Czego unikać? Sprawdź!


Konkursy to łatwa i przyjemna forma zbierania społeczności na Instagramie.  To także skuteczna promocja i ukłon w stronę odbiorców. O ile robimy je dobrze.

Konkurs ma służyć rozwijaniu społeczności Instagrama, dlatego najlepiej by opierał się na pracy własnej uczestników (zdjęcie jako zadanie konkursowe) lub ewentualnie repostowaniu zdjęcia / grafiki organizatora. Piszę “ewentualnie”, ponieważ z jednej strony regulamin IG nie mówi NIC o zakazie repostowania zdjęcia konkursowego, z drugiej strony aplikacja nie posiada opcji udostępniania zdjęcia na innych profilach. W tym celu uczestnicy konkursu muszą posiadać zewnętrzną aplikację do repostowania. Dla jednych to problem, bo stanowi dodatkowy krok do wzięcia udziału w konkursie. Inni są przyzwyczajeni do tego typu działań, więc i tak wezmą udział w konkursie. Jeśli więc pytalibyście mnie, co jest lepszym rozwiązaniem, odpowiedziałam “to zależy”.

Zależy jak dużo zasad zawiera konkurs i o jaką nagrodę walczymy. Zależy też, co poprzez konkurs chce osiągnąć jego organizator. Bywa, że zabawa pt. “repost zdjęcia” jest mało interesująca dla uczestnika, więc nie czuje motywacji, by udostępniać zdjęcie na swoim profilu.

Chociaż i tak większość konkursów na IG opiera się na repostowaniu. To optymalne rozwiązanie, jeśli konkurs nie ma jakiegoś głębszego celu, a nam chodzi jedynie o zwiększenie zasięgów konta. Jeśli chcemy poprzez akcję konkursową zebrać zaangażowaną i jakościową społeczność, lepszym rozwiązaniem będzie wyzwanie fotograficzne z nagrodami bądź właśnie konkurs, w którym musimy opublikować zdjęcie o określonym temacie.

Nie wolno:

  • zachęcać do oznaczania się na zdjęciach, na których nie ma danej osoby
  • wybierać zwycięzców w sposób losowy (ustawa o grach hazadrowych)
  • zezwalać w zadaniu konkursowym na publikowanie zdjęć, które nie są naszą własnością (zapis o prawie autorskim dotyczącym zdjęcia również powinien pojawić się w regulaminie, na wszelki wypadek można także dodać go do zasad konkursu, wpisanych w poście)

Konkurs na Instagramie musi zawierać:

  • pełne zwolnienie serwisu z odpowiedzialności za przebieg konkursu
  • informację, że konkurs nie jest sponsorowany popierana ani przeprowadzany przez serwis
  • regulamin z informacją o miejscu, w którym jest dostępny (można go zamieścić w notatkach na FP lub na stronie internetowej podmiotu organizującego konkurs, w każdym razie musi być do wglądu)

Poza tym konkurs na IG musi posiadać:

  • zasady (repost zdjęcia konkursowego lub publikacja własnego zdjęcia / grafiki)
  • termin (czas trwania konkursu)
  • informację o nagrodzie

Przypominam, że w sprawie udostępniania (repostowania) grafik konkursowych nie jest powiedziane nic, ale warto zauważyć, że oryginalna aplikacja nie ma możliwości udostępniania treści. Trzeba to robić albo ręcznie albo osobnymi aplikacjami do repostowania.

Tu należy wspomnieć, że zgodnie z zapisami zasad społeczności, Instagram ma służyć do wyrażania siebie i publikacji tylko własnych zdjęć i filmów (ewentualnie zdjęć, do których posiada się prawa autorskie).

Co z polubieniami? Czyli najpopularniejsze zasady konkursów na Instagramie

Poza zadaniem (repost lub zrobienie zdjęcia), warunkami wzięcia udziału w konkursie na Instagramie często są: nakaz polubienia profilu i / lub zdjęcia, dodanie komentarza oraz oznaczenie xx osób, co ma zachęcić ich do wzięcia udziału w zabawie. Spełnienie wszystkich warunków może być zbyt dużym progiem wejścia i częściej odstrasza, niż zachęca do udziału w zabawie. Dlatego warto przemyśleć, jaki cel ma mieć konkurs, co ma dać uczestnikom, co będzie jego wartością. Moim zdaniem najbezpieczniejszy jest schemat

  • zrób zdjęcie / repost (pytanie, czy uczestnik będzie chciał burzyć swój feed) / w komentarzu odpowiedz na pytanie konkursowe
  • polub profil (follow)
  • polub zdjęcie konkursowe
  • dodaj hashtag / oznacz profil na zdjęciu

Konkurs z hashtagiem?

Po co tworzymy hashtag konkursowy lub używamy hashtagu marki w konkursie? Dzięki niemu łatwiej sprawdzić, kto wziął udział w konkursie. Jeśli hashtag jest prosty i zawiera nazwę lub hasło, które chcemy wypromować, to użycie go w konkursie wesprze nasze działania promocyjne. Nie wspominając o tym, że IG hastagami stoi. Zwiększają zasięg zdjęcia i są znakiem rozpoznawczym tego kanału Social Media.

Dobry konkurs na Instagramie:

  • łatwo angażuje społeczność
  • nie ma zbyt wygórowanych zasad
  • posiada unikalny hashtag, który pomaga monitorować konkurs i pozwala łatwiej zapamiętać markę
  • posiada regulamin

Póki Instagram nie ma aż tylu obostrzeń dotyczących konkursów, warto korzystać z tej formy promocji profilu. Trzeba tylko zrobić to w sposób przemyślany, by korzyści były wymierne dla obu stron. 

Close