Zasady konkursów na Facebooku. Jak zrobić to dobrze i zgodnie z prawem?

Konkurs na Facebooku to łatwy, szybki i często bezkosztowy sposób pozyskania fanów. Niestety wciąż wiele fanpage’y organizując konkursy, łamie regulamin Facebooka, często nawet o tym nie wiedząc. Jak więc zrobić go dobrze i zgodnie z prawem? Co można, a czego nie?


Krew mnie zalewa, gdy widzę konkursy na Facebooku, które są nieprawidłowo przeprowadzane. Przede wszystkim, gdy robią to źle duże profile firmowe, blogowe albo agencje prowadzące profile marki. Błędy pojawiają się mega często, a nieprzestrzeganie regulaminu Facebooka może prowadzić do zablokowania profilu. Nie warto więc chyba ryzykować.

Jakiś czas temu weszłam w dyskusję z pewną marketerką opiekującą się dużymi, znanymi markami. Podważyła moją wiedzę dotyczącą organizacji konkursów na Facebooku. Uważała, że nie możemy kazać ludziom lubić fanpage’a, by móc wziąć udział w konkursie. Taka opinia jest powszechna, dlatego nie dziwię się, że tak uważała. Sytuacja jest pewną wypadkową błędnie przeprowadzanych konkursów na Facebooku. Takie “kwiatki” pojawiają się dlatego, że organizator nie wie co wolno, a czego nie. Druga grupa to ryzykanci, którzy liczą, że może się uda.

Przy okazji, szkoda mi marek, którymi dziewczyna się opiekuje. Tyle lajków im przepadło 😉

Przejdźmy jednak do konkretów.

Co może być warunkiem wzięcia udziału w konkursie na Facebooku?

  • Można prosić o polubienie profilu (tak!)
  • Można prosić o komentarz

W żadnym punkcie regulaminu Facebooka nie jest napisane, że nie możemy wymagać polubienia profilu. Jeśli chcesz być mniej bezpośredni napisz, że konkurs jest organizowany wyłącznie dla fanów. Wiele marek i blogów o tym nie wie i traci szanse na pozyskanie nowych fanów. Pytanie tylko, na ile będą to realni fani, a nie puste lajki.

Czego nie można wymagać w konkursie na Facebooku?

  • Nie można kazać oznaczać znajomych w poście konkursowym
  • Nie można wymuszać udostępnienia postu konkursowego na osi czasu konkursowicza
  • Nie można wymuszać udostępnienia postu konkursowego na osi czasu znajomego

Jak wybierać zwycięzcę konkursu na Facebooku?

Przede wszystkim nie możesz losować! Jeśli przeprowadzasz losowanie, jest to loteria. Powinna zostać zgłoszona i uzyskać zgodę od odpowiednich organów (Izba celna). Jeśli ktoś przyłapie Cię na organizowaniu konkursu, w którym wyłaniasz zwycięzce przez losowanie bez zezwolenia i to zgłosi, w najlepszym przypadku wlepią Ci grzywnę. W najgorszym będziesz mógł / mogła organizować losowania już tylko za kratkami.

Jak więc wybrać zwycięzcę konkursu? To powinien określić regulamin. Zasady wyłonienia zwycięzcy mają być przejrzyste i dostępne dla konkursowiczów. Możesz powołać komisję konkursową (nawet jednoosobową), która wybierze np. najlepszą odpowiedź albo najciekawszą pracę. Oczywiście wybór nie jest nigdy obiektywny, bo każdemu będzie podobało się coś innego. Jednak subiektywizm już trudniej podważyć niż kwestię losowości. Ważne, by określić w regulaminie na jakiej podstawie będzie dokonywany wybór. Np. Estetyka pracy, długość wypowiedzi, najładniejsze zdjęcie / film/ pierwsza poprawna odpowiedź na pytanie. Możliwości jest naprawdę sporo.

Inne obowiązki organizującego konkurs na Facebooku

Musisz napisać regulamin konkursu. Wzory takich regulaminów znajdziesz w sieci. Ważne, by było podane, kto jest organizatorem konkursu, kto odpowiada za archiwizowanie danych osobowych i w jakich celach dane te będą przetwarzane. Oczywiście trzeba również zawrzeć terminy – czas trwania konkursu, czas na podanie wyników oraz czas w jakim będzie wysłana nagroda.

W regulaminie konkursu musisz napisać, że Facebook nie jest odpowiedzialny za przeprowadzenie konkursu, jego wynik itp. Najlepiej poniższymi formułkami:

  • “promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”
  • “Organizator w pełni zwalnia serwis Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika

Chcesz dokuczyć organizatorowi nieprawidłowego konkursu? A może masz już dosyć wszechobecnego łamania zasad? Możesz zgłosić do Facebooka konkurs niezgodny z jego regulaminem. Jak to zrobić? Wystarczy oznaczyć jako spam lub zgłosić grafikę konkursową.

Dokładne zasady, które narzuciła sam Facebook, znajdziecie TUTAJ


Często widujecie źle przeprowadzane konkursy? Jeśli sami je organizujecie, jak się do tego zabieracie? Co najczęściej jest warunkiem wzięcia udziału w konkursie? 

Close