Jak tworzyć dobre posty na Facebooku?

Jak pisać dobre posty na Facebooku? Działaj na emocje, pracuj  nad grafiką i daj wartościową treść. Powiedz, co ludzie mają zrobić, a osiągniesz oczekiwany efekt. 


Dobre posty, czyli jakie? Ano takie, które wywołują w odbiorcach oczekiwane reakcje, mają lajki, komentarze i udostępnienia. Bo przecież to nie nam ma podobać się to, co robimy w sieci. Ok, nam też, żeby móc spojrzeć sobie w twarz, ale wydaje mi się, że nasz komfort jest sprawą nie tyle mniej ważną, co drugorzędną. Jeśli myślisz inaczej, możesz już przestać czytać ten tekst.

Uważam za dużą hipokryzję postawę, która mówi, że to, co robimy w social mediach ma zaspokoić wyłącznie nasze potrzeby. Wszystkie popełniane działania są podprogowo kierowane myślą o drugim człowieku i skutkach jakie przyniosą. Nawet te wydawać by się mogło najbardziej egocentryczne. Ok, dosyć psychologicznych wywodów. Czas do pracy!

Możesz oczywiście zainwestować, “dopalając” posty złotówkami. Ale na skróty każdy potrafi pójść, a sponsorowanie postu też nie daje gwarancji, że zasięgi będą oszałamiające, jeśli sam post jest byle jaki.

Poniżej sprawdzone sposoby i tipy, które mam nadzieję pomogą Wam podnieść zasięgi na FB i sprawią, że posty będą skuteczne.

Więcej o zwiększaniu zasięgów na Facebooku, przeczytacie pod poniższym linkiem:

Jak zwiększyć zasięg postów na Facebooku?

Zwróć uwagę odbiorcy i powiedz mu, co ma zrobić

Tu chodzi o kierunkowanie uwagi. Ludzie nie wiedzą, co mają zrobić z informacją, którą od Ciebie dostają (a przynajmniej większość z nich). Znasz zasadę don’t let me think?”. Właśnie w niej zamyka się całe lenistwo ludzkości. Nie zmuszaj ludzi do myślenia o nad tym, co mają dla Ciebie zrobić, jakiej akcji od nich oczekujesz. Wyraź to! Najlepiej drukowanymi literami 😉

Jeśli więc oczekujesz like’ów, poproś o nie. Jeśli chcesz komentarza, również o tym napisz / powiedz. Nie ograniczaj się do suchego “zostaw komentarz”. Raczej sprowokuj dyskusję. Podobnie z lajkami – oczywiście, że można o nie poprosić, a prośby często zostają wysłuchane. Chociaż zazwyczaj mówi się o tym “żebrolajki”, to może nie warto się przejmować, tylko mieć na celu efekt?

Zwróć uwagę, że Rahim Blak zawsze prosi o udostępnienie materiału, który publikuje. I robi to w bardzo sprytny sposób. Daje wartościowy content i zaznacza, żeby dzielić się wiedzą, a nie “kisić” ją dla siebie.

jak-pisac-posty-ktore-przyciagaja

Daj wartość

Nie pisz tylko “nowy post” “nowość na blogu” udostępniając link do artykułu. Spraw, by post był contentowy, dawał wartość. A jeśli nie ma contentu, niech chociaż sprawi, że czytelnik się uśmiechnie. Nie podawaj suchych informacji. 

Grafika

To pierwszy element, który sprawia, że ktoś zatrzyma się przy Twoim poście. Najlepiej działają zdjęcia, które zrobimy sami, albo te, na których jesteśmy. Ludzie uwielbiają podglądać, a takie zdjęcie zawsze przyciąga uwagę. Jeśli nie masz jak ograć postu zdjęciami własnego autorstwa, wykorzystaj coś z banku zdjęć. Jednak to rozwiązanie potraktuj jako ostateczność. Stocki działają gorzej, są mniej wiarygodne i często się powtarzają na innych stronach. Słabo, gdyby Twój czytelnik to wyłapał.

Jeśli piszesz o produkcie, zadbaj o to, byś Ty również pojawił się na zdjęciu. Wolimy dawać lajki i pisać komentarze ludziom, a nie przedmiotom. Nie chcesz wystąpić na zdjęciu? Zaangażuj swojego pupila. Również zadziała.

Film

Wideo robi robotę! Zwiększa organiczne zasięgi (o czym nie raz już wspominałam). Jeśli nie umiesz kręcić filmów, zrób pokaz slajdów ze zdjęć albo nagraj boomerang, możesz też wrzucić gif lub udostępnić krótki filmik z innych źródeł. Oczywiście powinien pasować do tematyki fan page’a.

Emocje

Jeżeli nie uruchomisz w odbiorcach emocji, nie masz co liczyć na lajki, komentarze czy udostępnienia. W sprzedaży internetowej najlepiej działa właśnie marketing emocji. Analogicznie jest również z blogami. Nawet jeśli nic nie sprzedajesz, Twoje posty powinny być jakieś, działać na człowieka tak, by bez zastanawiania się, zostawił po sobie ślad. Dzisiaj lajk jest waluta, dlatego rozdajemy je bardziej przemyślanie i oszczędnie. Spraw więc, by odbiorca był jak babeczka na wyprzedaży, która nie zastawia się, ile wyda. I pamiętaj, że brak reakcji to brak emocji po drugiej stronie monitora.

jak-miec-wiecej-lajkow-na-fb

Emoty

O tym wspominałam już we wcześniejszych postach marketingowych, ale nie zaszkodzi powtórzyć. emoty przyciągają uwagę. Nie tylko do całego postu, ale również do jego składowych. Chcesz, by odbiorca zatrzymał się waśnie przy TYM, a nie innym zdaniu? Użyj emota. to jak bold w tekście artykułu. Uwypukla to, przy czym ma zatrzymać się czytelnik.

Najważniejsze na początku

Mamy tylko kilka sekund na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i sprawienie, że będzie chciał zostawić lajk. Dlatego uważam, że najważniejsza informacja w poście na FB powinna pojawić się na początku tego postu. Nie oznacza to oczywiście, że mamy tak robić zawsze. Nie mniej, jeśli najważniejsze informacje nie pojawiają się w grafikach (tzn. w tekście na grafice), napisz je w pierwszym lub drugim zdaniu.

Analizuj

Analizuj wszystkie posty, które puszczasz w świat. Sprawdzaj, co przyciągnęło największą uwagę. Gdzie było najwięcej reakcji, jaki był największy zasięg postów, która tematyka najlepiej się klikała. Może pisanie bardziej luźnym językiem sprawiło, że post zyskał większy odzew? A może jakiś świeży news lub lol content? Z tym ostatnim też uważaj, bo fan page przepełniony samymi heheszkami nie zapewni fanów, którzy traktują Cię poważnie, będą przywiązani i stworzą zwartą społeczność.

 

Wszyscy głowią się co tu zrobić, by oszukać algorytm Facebooka, tnący zasięgi. Mam nadzieję, że moje wskazówki czerpane z doświadczenia pracy na fanpage’ach różnej maści, pomogą osiągnąć oczekiwane wyniki.


Daj proszę znać, czy podane przeze mnie informacje są przydatne i czy chcesz więcej. Przygotowuję listę kolejnych tematów dotyczących social media. 

Close