12 sposobów na zaangażowanie społeczności na Facebooku

Masz fan page, sporą grupę fanów, ale nie wiesz, jak zaangażować ich do odpowiadania na Twoje posty czy dawania lajków? Ten tekst jet jest dla Ciebie!


Na początku to była fajna zabawa. Poważniejsza niż Nasza Klasa i dająca więcej możliwości. Z biegiem czasu Facebook stał się nie tylko platformą społecznościową, ale też narzędziem promocji biznesu i umacniania wizerunku marki, więc z czysto zawodowych powódek musiałam się nauczyć jego anatomii. Pamiętam jak  założyłam pierwszy fan page. Jak Afryka na deszcz, czekałam na chociaż jeden like. Następnym etapem była modlitwa o komentarz. O udostępnieniach nie wspominając.

Teraz mam za sobą prowadzenie kilkudziesięciu fan page’y. Od tego blogowego, przez portal, biznesy lokalne i ogólnopolskie moich klientów. Śledzę trendy, testuję różne rozwiązania i wiem, co może się sprawdzić. Jesteście gotowi na przyjęcie tej wiedzy?

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • na czym polega angażowanie fanów
  • co działa na Twoich czytelników
  • jakie sztuczki przyciągną ich uwagę
  • jak na zaangażowanie fanów wpływa algorytm Facebooka

Nie jest to wpis tylko dla blogerów. Także właściciele biznesów mogą czerpać z poniższych wskazówek. Ale nie oczekujcie gotowych rozwiązań, ponieważ każdy musi wypracować styl, który przemówi do jego audytorium. Bo to jest tak, że ile fan page’ów, tyle sposobów prowadzenia komunikacji. U każdego może sprawdzić się coś innego. Do poniższych przykładów dodajcie trochę inwencji i nieco osobowości marki.

12 sposobów na zwiększenie zaangażowania Twoich fanów na Facebooku

Przede wszystkim musisz zawalczyć o emocje. One są kluczem do wszystkiego. Potem w ruch idzie content, wartość informacyjna, rozrywkowa czy estetyczna. Fan musi czuć się ważny, dopieszczony i potrzebny.

zaangazowanie-fanow-na-fb

  1. Emotikony wplecione w tekst. Przyciągają uwagę i rozluźniają atmosferę. Sprawiają, że zmniejsza się dystans między nami, a odbiorcą. Facebook to nie urząd ani Polskie Radio, by być dostojnym i … nudnym. Puśćmy oko do naszych fanów
  2. Pionowe zdjęcia. Facebook idzie w mobile. Większość z nas właśnie za pomocą telefonów korzysta z tego kanału social media. Posty z grafiką, która jest bardziej czytelna w mobile, są przez algorytm traktowane priorytetowo. Oznacza to, że użytkownik prędzej na swoim wall’u zobaczy zdjęcie wertykalne, niż horyzontalne. Ns komputerach taka grafika wygląda trochę nieciekawie, ale co zrobić. Po raz kolejny mobile wygrywa.
  3. Zawalcz o emocje. Najświeższe facebookowe plotki donoszą, że posty, które uzyskały dużo serduszek lub innych emojji niż “kciuk w górę”, są częściej wyświetlane w aktualnościach. Dlaczego? Aby dodać inną “emocję”, trzeba się nieco wysilić. Czyli rozwijamy listę emotikon i klikamy tę odpowiednią. Już sam proces każe użytkownikowi nieco się wysilić. A skoro się wysilił, post naprawdę zwrócił jego uwagę. Nie to, co z automatu dawane lajki. Teraz tylko musisz wymyślić, jak namówić fana do kliknięcia w inną ikonę niż “like”
  4. Wrzuć gif. Może być gotowy lub zrobiony samodzielnie. W sieci znajdziecie wiele tutoriali pokazujących jak zrobić gify na Facebook. Dlaczego to działa? Ruchome obrazki zawsze bardziej przyciągają uwagę
  5. Video lub transmisje na żywo. Te drugie zawsze się sprawdzają, o ile jesteś gotowy / gotowa na robienie live’ów. Musisz więc sobie odpowiedzieć na pytanie, czy potrafisz ludzi zainteresować na tyle, by Cię oglądali i czy masz coś ciekawego do przekazania. Łatwym i wciągającym tematem jest zrobienie wywiadu z kimś znanym / inspirującym. To na pewno przyciągnie rzesze fanów. Te przykłady “postów” algorytm Facebooka również traktuje priorytetowo.
  6. Nietypowe grafiki / zdjęcia. Zaskocz odbiorców czymś świeżym. Wyjdź poza schemat. Nie musisz być mistrzem fotografii. Ja też nim nie jestem. Ale poprawnie zrobione zdjęcie, traktujące temat w nietypowy sposób może zdziałać wiele. Zawsze robiłaś zdjęcia typu flat laty na białym tle? Tym razem podejdź do tematu nieco inaczej. Można po prostu zmienić tło, zamiast poważnej pozy przyjąć nieco szaloną lub… sama pomyśl, co zawsze przyciąga Twoją uwagę na Facebooku i które nietypowe posty podobają Ci się najbardziej.
  7. Odpowiadaj na komentarze. Nie zbierzesz publiczności, jeśli komunikacja na Twoim fanpage’u będzie jednokierunkowa. Ludzie nie piszą na nim po to, żeby ich ignorować. Tak samo jak Ty czekasz na ich reakcję, tak oni liczą, że odpowiesz na to, co napisali. No chyba, że nie ma co pisać, bo temat został wyczerpany. Wtedy daj im chociaż “like”.
  8. Dialogi pełne humoru. Na pewno każdemu z Was nie raz zdarzyło się być bohaterem rozmowy, którą warto przekazać dalej, bo opowiadając ją płakaliście ze śmiechu. Ale uwaga! Przedstawić ją w odpowiednim kontekście też trzeba umieć. I przy okazji warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy odbiorców będzie śmieszyło to samo, co nas? Jeśli mamy jakiś smaczny żarcik, na pewno zostanie doceniony przez odbiorców!
  9. Trochę prywaty. Nie ma co się oszukiwać uwielbiamy podglądać. A pokazanie nieco prywatnego życia zmniejsza barierę miedzy nami, a odbiorcą. Pokazujemy ludzką twarz, co również zmniejsza dystans. Nie chodzi tylko o pisanie “sorki, jestem chora, macie jakiś sposób na przeziębienie?”, bo to już było wałkowane tyle razy, co śnieg, który pada w Wielkanoc. Swoja droga, ile takich postów widzieliście na fanpage’ach kilak dni temu? No właśnie, całe mnóstwo. Chyba, że ktoś podszedł do tematu śniegu i Wielkanocy nietypowo, wtedy warto za bystrość i wysiłek dać “like. Co więc z tą prywatą? Nasze nieidealne życie. Tak mamy prawo mieć bajzel, upiec zakalec, czy znaleźć w szufladzie dziurawą skarpetkę. Na pewno fani to docenią.
  10. Proś fanów o radę. Bardzo często mam problem z dokonaniem ostatecznego wyboru. A czy B? Sukienka czy spódnica? Jeśli trampki to czarne czy białe? Pytania zamknięte nie zmuszają do wytężonej pracy szarych komórek, a jednocześnie pokazują, że zależy nam na zdaniu naszych czytelników. Bo Wam zależy. Prawda?
  11. Konkurs. On również powinien angażować. Pamiętaj, by był skonstruowany zgodnie z regulaminem FB. Żadnych przymusowych udostępnień i lajków. Jeśli jednak zrobisz coś choć trochę kreatywnego, a jednocześnie prostego, za co będzie można zdobyć fajną nagrodę, to na pewno rozniesie się po sieci. Proś o odpowiedź na pytanie w komentarzach, każ publikować zdjęcia z unikalnym hashtagiem.
  12. Dziel się tym, co znalazłeś na innych fan page’ach. Ciekawe linki czy śmieszne grafiki również celnie uderzają w algorytm Facebooka. Nie tylko więcej osób widzi twoje posty, ale również docenia te, które podajesz dalej z innych fan page’y.

Jak to jest z tym zaangażowaniem?

marketing-na-facebooku

Jeśli ktoś skomentuje Twój post, da lajka, znajomi tej osoby prawdopodobnie zobaczą tę aktywność w swoich aktualnościach. Post zacznie zachowywać się jak kula śniegowa. O ile tylko jest na tyle wartościowy, by poszedł w Facebookowy świat i zaczął żyć własnym życiem.

Pamiętaj też, że zaangażowanie nie rodzi się z dnia na dzień. Musisz pielęgnować swoje poletko jak w słynnej niegdyś grze Farmville. Często dodawać posty, nagradzać czytelników i pokazywać, że są dla Ciebie ważni. Myślisz, że trudno to osiągnąć?

Znam wiele fan page’y, które nie mają setek czy dziesiątek tysięcy fanów, a mimo to zbierają większy feedback niż te większe. Stoją wymienione wyżej zasady i są… jakieś.

Właśnie wyróżnienie się w tłumie, trochę niesztampowy pomysł na fan page i odrobina samozaparcia sprawią, że stworzysz zaangażowaną społeczność. To z pewnością przełoży się na wartość Twojego bloga czy biznesu.


Jakie są Wasze sposoby na zaangażowanie społeczności na Facebooku? Stosujecie moje sposoby czy macie inną taktykę?