Dowiedz się więcej o swoich fanach, czyli jak stworzyć idealną grupę docelową

Twoje reklamy na Facebooku nie działają? Być może źle się za nie zabierasz? Zacznij od stworzenia idealnej grupy docelowej.

Post rozpoczyna cykl “know how” dotyczący podstawowej wiedzy reklamowej na Facebooku. Skierowany jest do osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki w reklamie fan page’a i nie bardzo orientują się w obsłudze Menedżera Reklam.

Zanim pokażę, jak ustawiać skuteczne reklamy fanpage’a, przedstawię Wam wiedzę “od końca”, albo od części środkowej. Zazwyczaj ustawimy reklamy, koncentrując się na grafice, finansach, czasie wyświetlania czy tekście. Rzadko kto rozpoczyna reklamowanie fanpage’a bądź postu sponsorowanego od poznania grupy docelowej. To tak, jakbyśmy budowlańcowi chcieli sprzedać krem przeciwzmarszczkowy dla kobiet i gratis dorzucić jeszcze szminkę. Może 1% na to pójdzie.

Postarajmy się więc poznać, z kim mamy do czynienia, a będziemy wiedzieć, jak z nim rozmawiać.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • kim są Twoi potencjalni fani
  • jak stworzyć idealną grupę docelową
  • jak zaoszczędzić na reklamie postu sponsorowanego

Jeśli inwestujecie w reklamę na Facebooku, pewnie zauważyliście, że ten sam budżet przeznaczony na różne posty sponsorowane, nie zawsze przynosi identyczny rezultat. Powodów może być wiele. Inny efekt przyniesie reklama odpalona w weekend oraz ta, która wyświetla się w tygodniu. Co innego zadzieje się też, gdy do tej samej grupy docelowej skierujemy reklamę postu o kulinariach, a następnie o kremie do twarzy. Przecież nie każdy czyta nas z tego samego powodu.

Ci, którzy mają chociaż minimalne doświadczenie w tworzeniu postów sponsorowanych wiedzą, że różne posty przyciągają różne targety. Chyba że mamy do czynienia z psychofanami, którzy czytają u nas wszystko, jak leci. Warto więc dowiedzieć się o fanach jak najwięcej, by stworzyć reklamę na ich miarę. Wtedy pieniądze które zainwestujemy w reklamę, będą dobrą inwestycją, a nie kasą wyrzuconą w błoto.

 

Kto zagląda na fanpage?

Często na chybił – trafił ustawiamy w reklamie parametry zainteresowań. Może akurat osoba lubiąca słodycze lubi też gotować. To duży błąd, który sprawia, że pieniądze przepadają. Zanim stworzymy grupę docelową, zaznaczając w menadżerze reklam takie parametry jak zainteresowania, musimy przeanalizować, kto de facto do nas zagląda.

Aby się tego dowiedzieć, nie trzeba robić ankiet, badań i korzystać z płatnych aplikacji bądź bazować na Google Analytics.  Nie musimy zapraszać czytelników na piwo, by wyciągnąć od nich czym się interesują, gdzie jadają i jakie mają poglądy. Wystarczy na początku przejrzeć statystyki fanpage’a, następnie odpalić Menadżera Reklam na Facebooku i wszystko stanie się jasne.

Statystyki fanpage’a

Najpierw przeanalizuj statystyki fanpage’a. Oto screen z Żurnalistki. Wiem, że moimi fanami w większości są kobiety, a ich najliczniejsza grupa mieści się w przedziale wiekowym 25-34 lata. Ale co, poza zaglądaniem na mój fanpage robią na Facebooku? Co lubią? Jak kobiety podobne do nich spędzają czas na na tym portalu społecznościowym?

Jeśli chcemy znaleźć odpowiedzi na te pytania, musimy poznać potencjalną grupę docelową. Takich informacji dostarczy nam… Facebook.

Fani na Facebooku – kim są?

Odpowiedzi na to pytanie NIE znajdziesz poniżej 🙂 Mogę Ci jedynie wskazać, gdzie tej odpowiedzi szukać. Aby dowiedzieć się, co preferują osoby, do których chcemy dotrzeć, co ich kręci i podnieca, należy dokładnie przeanalizować dane, które “wyplują” statystyki FB i wyciągnąć wnioski. Do dzieła!

Odpalamy menedżera reklam i wchodzimy w zakładkę grupa odbiorców -> statystyki grupy odbiorców.

menedżer-reklam-fb

Teraz czas na głęboką analizę targetu. Po lewej stronie znajdziemy filtry, które pogrupują użytkowników Facebooka. Z nich dowiemy się dokładniej niż z zakładki “statystyki” na fanpage’u, kim są potencjalni czytelnicy bloga.

W panelu bocznym zaznaczamy grupę docelową, która nas najbardziej interesuje, czyli tę do której piszemy. U mnie to 25-34 lata

Rozumiem, że część z Was jeszcze niewiele wie o tych grupach, ale jakieś dane na pewno posiadacie (chociażby ze statystyk fanpage’a). Na początek, zaznaczając wyłącznie lokalizację sprawdzimy, jak rozkłada się przedział wiekowy wszystkich użytkowników Facebooka z Polski.

Najliczniejszą grupę docelową polskiego Facebooka stanowią osoby w wieku 25-34 lata, czyli to ten sam przedział wiekowy, który jest najpopularniejszy w mojej grupie odbiorców.

Pierwszy wniosek: Z powyższej grafiki wynika, że mój idealny czytelnik to kobieta w wieku 25-34 lata, czyli ta sama co najliczniejsza grupa kobiet na FB. Mniej będzie mnie kosztowała reklama i więcej nią osiągnę, jeśli właśnie do tej węższej grupy skieruję swój przekaz, niż do seniorów. Chyba, że mam w planie reklamować Geriavit Pharmaton 🙂 Co ważne, ustawiając reklamę na całą dostępną grupę wiekową (czyli 18-65) kwota, którą zainwestuję, zostanie po równo rozłożona na wszystkie przedziały. Tyle samo więc będę musiała zapłacić za dotarcie do małej grupy emerytów i aktywnych zawodowo 30-latków.

Drugi wniosek: Ustawiając reklamę, stwórzmy wąski przedział wiekowy, by efektywniej wydać pieniądze.
Co dalej? Moim głównym odbiorcą jest kobieta, dlatego krąg poszukiwań zawężam do płci. W panelu zaznaczam “kobiety” oraz najbardziej interesujący mnie (a przy okazji najbardziej aktywny) przedział wiekowy.

Teraz sprawdzam, co moje potencjalne czytelniczki w przedziale wiekowym 25-34 najchętniej porabiają w sieci. Poznając kategorie, które są ich ulubionymi, wiedząc, jakie strony odwiedzają, łatwiej będzie mi dobrać zainteresowania i inne węższe kategorie w reklamie. Analiza tej kategorii zazwyczaj zaskakuje najbardziej, bo często pojawiają się w niej zagadnienia, które nie do końca są powiązane z naszą branżą. Na przykład pojawia się dużo gastronomii, odchudzania i parentingu, a w swoim przypadku oczekiwałabym kosmetyków, zakupów, mody, pielęgnacji urody.

Dlatego jeszcze bardziej zawężam filtry w panelu bocznym, wpisując w zainteresowania: Sephora, Zakupy w internecie, blog makijaż.pl. Są to tylko przykłady, dla pokazania Wam mechanizmu. Wybrałam te, które zapewne sama bym wpisała tworząc reklamę.

Wciąż wyświetla się parenting, ale pojawiło się też kilka innych marek.

Co to oznacza? Jeśli zacznę targetować reklamę postu o kosmetykach na osoby interesujące tematyką wychowywania dzieci i w wielu 25-34 lat, to na pewno nie będzie strzał w stopę. Ba! Być może pobudzę tym samym fanki, które do tej pory rzadko zaglądały na fanpage.

Trzeci wniosek: Reklama skierowana do grupy odbiorców z pozoru niepowiązanych z tematem postu, może być o wiele skuteczniejsza i tańsza, bo będzie miała mniejszą konkurencję. Ale to również ryzyko. Dlatego warto przetestować taką strategię na mniejszych kwotach.

Pod najpopularniejszymi kategoriami znajdziemy “Polubienia strony”. Tu Facebook podpowiada nam, na jakie strony możemy nakierować naszą reklamę. Czyli w “Zainteresowaniach” grupy odbiorców w Menedżerze reklam wpiszemy np. Ewa Chodakowska albo Mohito. Wtedy wyświetli się fanom, którzy lubią trenerkę oraz markę odzieżową LPP.

Telefon czy komputer?

Innym parametrem, który dużo powie nam o idealnym czytelniku, będzie sposób korzystania z internetu. Przez jakie urządzenie najczęściej zagląda na fanpage? Jeśli w większości przypadków są to urządzenia mobilne, na osoby z nich korzystające powinniśmy ustawić reklamę. Kolejny wniosek: koniecznie sprawdźmy responsywność naszego bloga. Czy wygodnie przegląda się go w telefonie?

Jeżeli większość czytelników z wybranej grupy korzysta z internetu w telefonie z systemem IOS, możemy wywnioskować, że to osoby żyjące szybko, dynamiczne, ogarniające nowe technologie…. czyli na pewno nowoczesne, lubiące podążać za trendami.

Koniecznie więc przeklikajcie całe menu filtrów, zaczynając od określenia przedziału grupy docelowej o największej liczbie odbiorców bądź przedziale wiekowym, dla którego piszecie. Sprawdźcie następnie miasta z jakich pochodzą. Często zamiast tworzyć grupę docelową obejmującą całą Polskę,  lepiej wybrać miasta, w których nasz fanpage jest najbardziej popularny. Wtedy Facebook również inaczej rozdzieli środki na reklamę (jak w przypadku grupy wiekowej). Jeśli post będzie dotyczył  relacji damsko-męskich, być może warto zaznaczyć status związku.

Utwórz niestandardową grupę odbiorców

Na koniec, po zaznaczeniu w filtrach wszystkich interesujących nas parametrów, wracamy na początek menu. W miejscu “Utwórz grupę odbiorców” wpisujemy nazwę, np. “post-kosmetyki-25-34” i klikamy “utwórz nową”. W ten sposób w Menedżerze reklam powstanie grupa stworzona na podstawie statystyk i dopasowana do potrzeb postu, który tworzymy. Jeśli często piszemy teksty z podobnej tematyki, skierowane do tej samej grupy, będziemy mieć połowę pracy za sobą.

Ze statystyk grupy docelowej możemy wyciągnąć naprawdę wiele, trzeba tylko trochę nad tym posiedzieć i przeanalizować. Poznając lepiej grupę docelową postawimy pierwszy krok do stworzenia dobrej niskobudżetowej reklamy, a także lepiej poznamy oczekiwania naszych czytelników.

 

A gdy wszystkie parametry w statystykach zostaną ustawione, w prawym górnym klikamy “utwórz reklamę” i przenosimy do Power Editora bądź menedżera reklam. Ale o tym już w następnym poście.


Dajcie proszę znać, czy post był pomocny i czy interesuje Was cykl tekstów o reklamie na Facebooku.

Jeśli pojawiły się pytania, lub coś jest niejasne, wiecie co robić 🙂