Jak bezpłatnie zwiększyć zasięg postów na Facebooku?

Chcesz zwiększyć widoczność swoich postów na Facebooku za darmo? Wystarczy, że poznasz kilka sztuczek i zmienisz sposób prowadzenia swojego fan page’a. 


Facebook to najpopularniejszy kanał social media w Polsce. Jeszcze. Dogania go Instagram i Twiter, czuje na swoich plecach oddech Periscope i Snapczatu. Kilka lat temu świat okrążyła plotka, że Facebook będzie platformą płatną. Po tych wieściach ludzie zaczęli podcinać sobie żyły, rzucać się z mostów, a przed siedziba Zukerberga rozpoczęła się fala protestów.

Żart. Oczywiście wcale tak nie było, ale po tych rewelacjach, nieco powiało grozą. Wydawać by się mogło, że pomysł nie doszedł do skutku. W końcu rejestracja i posiadanie konta na Facebooku wciąż są darmowe. O ile zwykły Kowalski nie zauważa większych zmian, o tyle blogerzy, agencje reklamowe i każdy, kto posiada fan page już tak. Dlatego chcąc być widocznym, trzeba nieźle się nagimnastykować bądź po prostu zapłacić. Ale nie sztuka mieć fan page z dużym zasięgiem płacąc za posty i reklamę. Co więc robić by podnieść edge rank fan page’a bez płacenia?

Thumbs up or like symbol in coffee froth

Jak podwyższyć zasięg postów na Facebooku?

Masz fan page, na którym promujesz swoją działalność. Wrzucasz zdjęcia i ofertę. Kombinujesz, ale posty nie mają większego odzewu. Nawet więcej. Jest kaplica. W tym czasie  twoja konkurencja tonie w lajkach i sherach. A Ty zastanawiasz się, gdzie popełniłeś błąd.

To nie musi być Twoja wina. Jeszcze w 2013 roku bezpłatne posty widziało 12% fanów. W 2014 było to już zaledwie 6% (źródło)Facebook tnie zasięgi, szczególnie te organiczne, czyli bezpłatne.  Na szczęście są sposoby na to, aby nieco oszukać algorytm Facebooka i sprawić, że nasze posty będą lepiej widoczne.

  • Poznaj podstawy fotografii i zacznij robić dobre zdjęcia. Zapewne powiesz, że nie masz wypasionego aparatu, który robi jasne i ostre foty. Na szczęście aparaty w telefonach komórkowych są coraz lepsze. Poznaj kilka nawet chałupniczych sztuczek, nieco inspiracji z zagranicznych fanpage’y i darmowe proste programy do edycji zdjęć. Pamiętaj! Żyjemy w kulturze obrazkowej. Odbiorca najpierw widzi zdjęcie, potem czyta wpis.
  • Dodawaj zdjęcia do wpisu na Facebooku. Fotografie podnoszą edge rank, dzięki czemu posty są widoczne na stronie głównej Facebooka.
  • Rzucaj “pytania do publiczności” i odpowiadaj na pytania w komentarzach. To zmniejsza dystans między Tobą a czytelnikiem. Udzielaj się na innych fan page’ ach o tematyce podobnej do Twojej. Dzięki temu pozna Cię szersze grono potencjalnych czytelników. Takie zabiegi również pozytywnie wpływają na  Twoją widoczność na stronie głównej.
  • Skracaj linki do postów. Możesz do tego użyć generatora linków bit.ly. Krótsze linki również robią dobrze  edge rankowi Facebooka. Do tego bit.ly pokazuje ile osób kliknęło w link.
  • Nagrywaj krótkie filmiki i wrzucaj je bezpośrednio na swój wall, zamiast dodawać link do YT. Facebook tnie zasięgi linków prowadzących na tę platformę. Dlatego chcąc, by film był bardziej widoczny, lepiej wgrać go na fanpage. I pamiętaj, by ustawić je na autoodtwarzanie. Pamiętaj, że pierwsze sekundy są najważniejsze. Jeżeli nimi zainteresujesz odbiorcę, prawdopodobnie obejrzy film do końca.

Na Facebooku najważniejsze jest zaangażowanie

Niestety. Liczba lajków nie wpływa już tak na pozycję i siłę fanpage’a, jak komentarze i udostępnienia. Posty powinny działać na emocje i zachęcać do komentowania. Aby to osiągnąć, trzeba zbudować lojalną społeczność i wzmacniać swój wizerunek. Jak? Dając fachowe porady, odpowiadając na pytania, także prosząc o zdanie czytelników. W ten sposób udowadniamy, że są dla nas ważni i że rozumiemy  ideę komunikacji dwukierunkowej, na której bazują Social Media.

Blog czy fan page nie powinny być wyłącznie wyrazem ekshibicjonizmu bądź nieprzemyślanej strategii marketingowej. Posty, filmy, zdjęcia i komentarze, które z góry zaplanujemy, wcześniej przemyślimy oraz dobierzemy odpowiednio do strategii, wpłyną na pozycję marki i jej zyski. Co nie znaczy, że mamy nie ulegać spontanom 🙂

Jak to się dzieje, że na Facebooku widzisz częściej posty profilu A, a nie B?

Istnieją wytyczne, które wpływają na to, co widzą fani na Facebooku. Właśnie one zawierają się w algorytmie Facebooka. To m.in.:

  • liczba interakcji użytkowników – ile lajków, komentarzy, udostępnień i kliknięć w post udało Ci się wygenerować
  • rodzaj kontentu – czyli co umieszczasz i czy jest to zgodne z tematyką fanpage’a
  • częstotliwość wrzucanych postów. Sprawa nie jest tak łatwa, jakby mogło się wydawać. Jeżeli wrzucamy posty kilka razy dziennie, Facebook odczyta to jako spam. Jeżeli za rzadko dajemy znać o sobie fanom, też nie dobrze. Optymalna liczba postów to raz dziennie bądź raz na dwa dni.

Dodając do tego mechanizmy pomagające zwiększyć zasięg postów, możemy mieć nadzieję, że nasz fanpage w końcu urośnie w siłę. Chyba, że tworzysz mało interesujące treści, posty nie są związane z tematyką fan page’a, robisz brzydkie zdjęcia i nie masz strategii. Wtedy miej pewność, że nic dobrego z tego nie wyjdzie. Może to banał, ale mając pomysł na fan page, prowadząc go z sercem, zaangażowaniem i wiarygodnością, na pewno odniesiesz sukces 🙂

set of modern computer devices - laptop, tablen and phone close up

Zbieraj kliki

Kliki są równie ważne, co lajki. Chociaż ich liczby nie widać na pierwszy rzut oka, w statystykach na pewno się objawią. Dzięki większej liczbie kliknięć, Twoje posty będą bardziej widoczne na stronach głównych fanów. Co więc zrobić, by wygenerować większą liczbę kliknięć?

  • Pisząc post, staraj się, by był dłuższy niż 2-3 zdania proste. Ale jednoczenie unikaj wodolejstwa. Posty dłuższe zawsze otrzymują “call to action” pt. “zobacz więcej”. I co się dzieje? Oczywiście patrzysz na więcej, klikając w post 🙂
  • Zamiast wrzucać jedno zdjęcie do postu, wrzucić galerię z kilkoma fotkami. Ja zawsze przeklikuję całe dostępne galerie 🙂

Odpisz albo zgiń!

Na pewno nie raz dostałeś prywatną wiadomość na fan page. Zapewne odpowiadałeś wtedy, gdy miałeś czas. Czasem może nawet zapominałeś. Od kilku miesięcy na Facebooku przy informacjach profilowych widoczny jest komunikat “Bardzo sprawie odpowiada na wiadomości”. Informacja ta włącza się, gdy czas odpowiedzi na wiadomość nie przekracza kilku minut. Jeżeli Twoja odpowiedź będzie bardziej rozbudowana, bądź czas na zebranie informacji o które pyta fan bądź klient, zabierze więcej czasu, odpisz krótko, grzecznie aczkolwiek szablonowo “Dziękuję za przesłaną wiadomość / przesłane pytanie. Postaram się odpowiedzieć najszybciej jak się da / Proszę o kontakt mailowy”. Dzięki temu roboty Facebooku stwierdzą, że angażujesz się w prowadzenie fanpage’a i interesują Cię pytania i problemy klientów. Idąc dalej, nagrodzą Cię wyższą pozycją na wall’u.

Po szybkich reakcjach dostaniesz status “bardzo sprawnie odpowiada na wiadomości”, co jeszcze bardziej zachęci czytelników do kontaktu z Tobą.

 

facebook_jak_prowadzic

Analizuj

Nie wiesz, co fani przyjmą z większym entuzjazmem? Testuj więc różne rodzaje postów. Sprawdź, jak reagują na pytania, posty ze zdjęciami produktów, czy filmy. To, że jeden sposób komunikowania sprawdził się na fan page’u X nie znaczy, że będzie tak samo dobry na innym. Sprawdzaj statystyki i pory największej aktywności fanów. Warto też pokazać się czytelnikowi z innej, mniej oficjalnej strony. Na przykład zdradzając co dzieje się na back stage’u, pisząc raz na jakiś czas post nie do końca związany z tematyką fan page’a.

Znacie wymienione przeze mnie sposoby? Może macie inne pomysły na zwiększenie zasięgów na swoich fan page’ach? Czekam na Wasze komentarze !!!